Till innehåll på sidan

När förskolebarn involveras i utveckling av staden

När framtidens Malmö planeras tar man de minsta medborgarna på största allvar. Barn på sju förskolor utrustades med filmkameror för att dokumentera sin stad och berätta om trafiken – ur barns perspektiv. Polishögskolans lärare fick sig en riktig tankeställare när de yngsta medborgarna ställde frågor om hur en bra polis bör vara. Förskolor i stadsdelen Rosengård började videoväxla med barn i Linköping om hur det är att växa upp i ett multikulturellt område.

Låt barnen jobba med rejäla samhällsproblem och ta deras kompetenser på allvar! Det menar utvecklingspedagogen Per Dahlbeck som ger oss inspirerande exempel på värdeskapande lärande där demokratiuppdraget och kunskapsuppdraget vävs samman, och där barnens analoga och digitala kommunikationsfärdigheter går hand i hand.

Per Dahlbeck

Per har arbetat en längre tid och ofta i samarbete med Malmö universitet, om och hur demokratiuppdraget i förskola och skola kan tolkas och handlas.