Det finns många olika sätt att närma sig programmering i skolan. Är du nyfiken, men inte riktigt förstått varför och vad du ska göra, se filmen Kodning - en film om programmering. (Finns i AV-Medias mediekatalog). Den ger en bra introduktion. Nästa steg är att prova Scratch! Det är ett lättanvänt verktyg där du bygger händelser med hjälp av block. Finns även i en enklare variant för iPads, ScratchJr som passar för yngre barn. Scratch är ett gratis verktyg som finns på svenska och som körs direkt i webbläsaren. Man programmerar med block, och behöver inte skriva kod. Det är lätt att komma igång, och lätt att hitta andras exempel att lära sig av. För att komma vidare efter ett par gånger är det bra att skapa ett konto, men det går även att spara sina program på den egna datorn utan konto. Lämpligt från mellanstadiet och uppåt, men även för yngre barn kan man hitta på övningar.

AV-Media Kronoberg samarbetar med Peter Liljenberg, professionell programmerare, egen företagare och en av initiativtagarna till Coder Dojo Växjö. Peter är intresserad av att få barn och unga att förstå vad programmering är.

Läroplansförändringar

Regeringen har beslutat om förtydliganden och förstärkningar i läroplaner för grundskolan och gymnasieskolan för att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens.
Läs vidare

Barnhack: Kom igång med Scratch

Internetfonden den har också gjort två utmärkta introduktionskurser, "Barnhack: Kom igång med Scratch", bra för både lärare och elever. Första delen består av sju avsnitt.
Film

Barnhack: Fortsättningskurs i Scratch

Vill du lära dig att programmera egna spel? Med Internetfondens fortsättningskurs i Scratch får du i sex avsnitt lära dig mer om Scratch och göra spelet "Havet är djupt".
Film

Introduktion av Scratch

Peter Liljenberg, programmerare, har gjort en introduktionsfilm som hjälper er att komma igång med Scratch.
Film

Spel i Scratch, del 1: Styra sprajtar

Spel i Scratch består av tre delar. Den första delen går igenom olika sätt som man kan använda för att styra sprajtar med tangentbordet, både enkla och mer avancerade sätt.
Film

Spel i Scratch, del 2: Känna när sprajtar rör varandra

Den här delen lägger till en boll som studsar runt mot kanten och hur den kan känna av att den rör katten och ska studsa bort då med.
Film

Spel i Scratch, del 3: Variabler och meddelanden

Den här delen använder variabler för att räkna poäng och hålla reda på hur lång tid det är kvar i spelet.
Film

Spel i Scratch: Klona sprajtar

Genom att klona en sprajt kan man enkelt få många samtidiga figurer, utan att behöva programmera massor av sprajtar. Den här filmen visar två olika sätt som man kan använda kloner.
Film

Bygga egna Scratchblock (del 1)

Man kan bygga egna Scratchblock, och använda dem för att göra sina program mer lättlästa och enklare att programmera. Den här filmen visar grunderna i det, och som bonus får du också lära dig lite om att rita figurer på skärmen.
Film

Bygga egna Scratchblock (del 2)

När man byggt ett eget Scratchblock kan det utökas så man kan skicka in värden till det för att styra vad det gör, precis som med andra Scratchblock. Den här filmen visar hur det fungerar och varför det är användbart.
Film

Multiplikationsspel i Scratch

Filmen "Multiplikationsspel i Scratch" visar hur flera olika sorters block kan användas för att bygga ett multiplikationsspel. Det använder variabler för att komma ihåg vad spelet gör och operatorer för att räkna.
Film

ScratchJr

Här hittar du material om ScratchJr.
Läs mer

DebugIT

På den här sidan har vi länkar till felprogrammerade program. Uppgiften är att hitta felet och få programmet att fungera. Vi "debuggar".
Läs mer

Läs mer

Här kan du fördjupa dig genom att läsa mer om kodning.
Läs mer