Till innehåll på sidan

Hur stärker vi lärandet med AI?

Inledning om vad AI är och övergripande praktiknära forskning om AI och lärande. Praktiknära forskning kring språklärande och undervisning med konversationsagenter. Exempel på processkrivning, ECPA-modellen (enskilt, chatbot, par, alla). Hur kan man dra nytta av kunskap kring kognitionsvetenskap och AI för lärandet? AI och VR – immersivt lärande – vad kan man vinna med det?

(Valbar efterföljande workshop på eftermiddagen med Mats Larsnäs, Elin Ericsson och Ella Brodin (NextGen). Här får man testa på olika AI-verktyg, bland annat NextGen och prata främmande språk i VR).

Målgrupp: Mellanstadiet, Högstadiet, Gymnasiet, Skolledare, Sfi, Vuxenutbildning

Mats Larsnäs

Mats arbetar som gymnasielärare och AI/VR-pedagogisk utvecklare. Han arbetar på tre olika platser där han kombinerar praktiska tillämpningar i klassrummet med arbete inom edtech-branschen hos Binogi samt driver eget företag som utvecklar AI- och VR-lösningar. Genom företaget håller Mats även föreläsningar och ingår i olika samarbeten.

Elin Ericsson

Elin disputerade i Tillämpad informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap hösten 2023. Hon har en gedigen bakgrund som språklärare i engelska, franska och spanska. Genom åren har hon utgjort en drivkraft inom digitaliseringen av utbildning, både inom kommunal förvaltning och privat sektor. För närvarande arbetar hon som lektor i Göteborgs stad samt som forskare/projektledare på Skolforskningsinstitutet. Med ett genuint intresse för språk och teknologi kombinerar Elin sitt forskningsarbete med praktiska tillämpningar av AI. Hon har särskilt fokuserat på hur konversations-AI kan förstärka muntlig språkfärdighet, där konversationsagenter används som en språklig partner och personlig coach för elever som lär sig nya språk.