Film i skolan – varför det?
MK kommer att berätta om syften och mål med att inkludera film och annan kultur i skolundervisningen, och prata lite om filmkunnighet och hur man ser och tolkar film tillsammans. Hon kommer att ge några konkreta exempel på hur filmanalys kan gå till samt erbjuda deltagarna möjlighet att själva få diskutera eller praktisera en filmkunnighetsövning.
Målgrupp: Lågstadiet, Fritids, Mellanstadiet, Högstadiet, Gymnasiet, Sfi
MK Cornelius
MK arbetar som kulturpedagog, vilket innebär att hon utbildar lärare och andra pedagoger i hur konst och kultur kan användas i undervisningen. Hon skriver också pedagogiskt material som kan användas av dem som vill arbeta pedagogiskt med film, teater och litteratur – främst inom skolan, men även inom verksamheter som fritidshem och bibliotek.
Ibland arbetar MK även direkt med barn och unga i workshops eller liknande, ofta i samband med en kulturupplevelse. Hon har till exempel lett workshops för både skådespelare och ung publik på teatern. Dessutom besöker hon bibliotek där hon möter flerspråkiga skolungdomar och samtalar om språk, översättning, böcker och läsande.