Till innehåll på sidan

Användning av AI i lärares administrativa arbete

Erfarenheter av en pilotstudie

Under läsåret 2024/2025 genomfördes en pilotstudie inom Utbildningsförvaltningen i Kalmar kommun; ”Användning av AI i lärares administration och för- och efterarbete” för att undersöka möjligheter för att förbättra lärarnas arbetsmiljö och ge eleverna en än bättre undervisning genom att minska tiden som ägnas åt administrativa uppgifter samt för att förbättra processerna kring för- och efterarbete. Verksamhetsutvecklare Kim Björk och digitaliseringsledare Marie Horn berättar om bakgrunden till pilotstudien, om mål och syfte med pilotstudien, hur den genomfördes och vilka erfarenheter och resultat den gav.

Målgrupp: Förskola, Förskoleklass, Lågstadiet, Fritids, Mellanstadiet, Högstadiet, Skolledare

Kim Björk

Kim arbetar på Utbildningsförvaltningen i Kalmar kommun som verksamhetsutvecklare i ett team tillsammans med andra verksamhetsutvecklare med inriktning mot förskola, förskoleklass och grundskola inklusive fritidshem. Hon har tidigare arbetat som lärare i årskurs 7–9 samt som biträdande rektor.

I rollen som lärare, skolledare och nu som verksamhetsutvecklare har Kim drivits av en nyfikenhet att utforska hur digitala verktyg kan skapa värde i skolans verksamhet – senast med särskilt fokus på AI. Under läsåret 2024/2025 var hon, i nära samarbete med digitaliseringsledare Marie Horn, projektledare för en pilotstudie inom Utbildningsförvaltningen i Kalmar kommun: Användning av AI i lärares administration och för- och efterarbete.